Gépek

Az orosz Hummer, a Tigris

A Tigris

A General Motors által gyártott Hummer mintaként szolgál a világ számos terepjárója számára.

A most következő írásban az oroszok Hummer-klónjáról a Tigrisről szólunk. Oroszország és az USA gépjárműípari együttműködése hosszú időre nyúlik vissza. Még a cári időkben épített Henry Ford gépjármű gyárat. A Fordoknak a brutális orosz útviszonyokra optimalizált változatait azután évtizedekig használták.

A Hammer, mint a katonai terepjárók etalonja mintául szolgált a GAZ csoport számára is. A  még mindig kegyetlen Oroszországi viszonyokra fejlesztették a  GAZ-2330 Tigr (Tigris) összkerékmeghajtású terepjárót.  Bár polgári változata is van, de ezidáig fő használói a fegyveres erők. A Tigris prototípusát, mint az újra életre kelő orosz hadiipar egyik első termékét 2002-ben mutatták be, gyártását 2004-ben kezdték. A hazai piac mellett Kína, Brazília, Nicaragua vásárolt. Több közel-keleti ország is érdeklődik a gépjármű iránt. Ebben nem kevés szerepe van annak, hogy az amerikai Hummer árának kétharmad részéért tudják szállítani az oroszok, de még ez is 88000 dollár körüli összeget jelent.

A Tigris terepjáró számos változatban készül. A  GAZ-2975-ös modell a katonai változat. A  233034-es és a 233036 SPM-2-es többcélú páncélozott jármű a rendőrségi, rendfenntartó szervek számára használható. A GAZ-233001-es modell páncélzat nélküli, a polgári piacra gyártott terepjáró. De van páncélozott személyszállító, rakétákkal felfegyverzett, felderítő, sőt elektronikai harcjármű is a választékban.

A Tigris terepjáró  hossza 5,16, szélessége 2,2, magassága 2 méter. A terepjáró összesen 1500 kg hasznos terhet szállíthat. A Tigris alap változatában a vezetőn kívül 11 utas fér el. Az egyéb modellekben 4-9 személy számára van hely. Az összes változatban megtalálható induló fegyverzete 7,62-es vagy 12,7 mm-es géppuska, vagy 30 mm-es automata gránátvető. Két páncélozottsági szint lehetséges, attól függően, hogy milyen területen tervezik alkalmazni az eszközt.

A Tigris páncélzata véd nemcsak a kézifegyverek és a repeszek, a rögtönzött robbanószerkezetek ellen is. A plusz páncélzat 750 kilóval megnöveli a jármű súlyát. Éles helyzetben azonban még egyenlőre nem kellett bizonyítani a páncélvédelem hatékonyságát. A Tigris terepjáró képessége kiemelkedő. A Tigris 52 fokos lejtőt képes megmászni, és előkészítés nélkül kel át 1,2 méter mélységű vízen. Igen gyors járműről van szó, maximális országúti sebessége 140 km/óra. A terepjáróban automata tűzoltó berendezés is helyet kapott. A jármű keréknyomása változtatható, ami a terepen való mozgást könnyíti meg.

A kegyetlen fagyok miatt előmelegítő biztosítja a rendkívüli hidegben az indítást. A Tigris kitűnően teljesített a homokdűnék között 50 fokos hőségben is.

Hozzászólások

Legfrissebb

Május utolsó hétvégéjén újra beveszik a kerékpárosok az eplényi Bringarénát. Magyarország...

Jankó kalandjai nem értek még véget...

Látványos és pörgős kaland vár a nézőkre, akkor miért is hagynánk ki?

Elég nehéz mostanában a smartmobil piacot hosszabb ideig uralni. Egyik infokommunikációs...

Pihenés

A „keleti nyitás” ma már nem csupán egy új külgazdasági stratégia...

A levegő is jéggé vált

1939-40 telén egy igencsak könnyűnek induló háborúban az orosz katonák "Fehér Halál"-nak...

Álcázva

A haditechnika fejlődése ellenére a csatamezők legfélelmetesebb szereplője továbbra is a...

Thai masszázs

A masszázsról a lengén öltözött, igen készséges hölgyek jutnak a...

mesterlövész

A legrégebbi és leghíresebb különleges egység a Francia Idegenlégió.