Pihenés

A Tigris, a harcmezők ragadozója

Egy mai Tigris

Kevesen tudják, hogy a Prosche márka a II. világháború német nehéz harckocsijait, a Tigriseket is jelenti.

A nehéz harckocsik fejlesztését párhuzamosan végezte a Porsche és a Henschel tervezőiroda. A Porsche iroda járművét eredetileg Leopárd kódnéven illették. A Leopárd II. név a mai német harckocsik kódneve. 

A háború elején indult tervezés miatt a harctéri tapasztalatok nem teljesen érvényesültek. A testet és a tornyot is függőleges páncéllemezekből készítették. E függőleges falon nem csúsznak el a lövedékek. A páncél vastagság miatt azonban ez nem volt probléma. A  8,8cm-es lövege megfelelő tűzerőt képviselt ellenfeleivel szemben azok hatótávolságán kívül is.. A 8,8-as ágy páncéltörő képessége 2000 méteren 110 mm volt. Egy kisebb űrméretű,  míg a 7,5 cm-es KwK 42 löveggel csak alig valamivel rosszabb eredményt értek el. Ezt alkalmzva jóval mozgékonyabb lehetett volna a harckocsi.  

Nagy hátrányt jelentett az, hogy a jármű tömege óriási volt  és az, hogy ekkoriban nem állt a németek rendelkezésére megfelelő teljesítményű dízelmotor.  Ezért a benzinüzemű Maybach-motorokból a  HL 210 P45 típust építettél be. A motor alacsony fajlagos teljesítménye következtében a túlterheltség miatt gyakran meghibásodott. A  meghajtó rendszer egyéb elemeivel is rendszeres problémák merültek fel. A torony alacsony fordulási sebessége is gondot jelentett akció  közben. A széles lánctalpai miatt vasúton való szállítása is körülményes volt. A harckocsi lánctalpait speciális, csak a vasúti szállításra alkalmas talpakkal cserélték ki. A Tigris a nehéz harckocsik műszaki gyermekbetegségeit hordozva is a csataterek rettegett ura volt.

Megsemmisítése a szövetséges közepes harckocsik számára csak hátulról volt esély,.6 centis hátsó páncélnál. Egy-egy Tigris ellen, hogy esély is legyen legalább 10 közepes harckocsit küldtek, legyen szó az orosz, vagy a nyugati frontról.  Igazából veszélyt csak a szövetséges repülők jelentettek a számára. A németek legtöbb veszteségét műszaki probléma, illetve üzemanyaghiány okozta. 1945 elején Budapest felmentése is az üzemanyag hiány és a műszaki problémák miatt hiúsult meg. Gondot jelentett továbbá az, hogy  sérült tankok vontatása nehezen volt megoldható, legtöbbször csak két másik Tigris boldogult el vele, vagy legalább három közepes harckocsi. Ha nem tudták elvontatni, a személyzet elhagyta és felrobbantotta a járműveket. A Tigris gyártását 1944 júniusában fejezték be, 1355 darab készült belőle. Pontosan ez a rendkívül kis szám volt az oka, hogy rettegett hírük ellenére egyetlen csatát sem döntöttek el.

 

Hozzászólások

Legfrissebb

Május utolsó hétvégéjén újra beveszik a kerékpárosok az eplényi Bringarénát. Magyarország...

A „keleti nyitás” ma már nem csupán egy új külgazdasági stratégia...

A levegő is jéggé vált

1939-40 telén egy igencsak könnyűnek induló háborúban az orosz katonák "Fehér Halál"-nak...

Ajánló

Jankó kalandjai nem értek még véget...

Látványos és pörgős kaland vár a nézőkre, akkor miért is hagynánk ki?

Szokásos pörgés, akció és kőkemény verések!

Vérbeli tolvajként szerepel a kopasz szuperman, de ezúttal egy latin díva is elkíséri veszélyes...

Mr. Szakadt trikó visszatér!

John McClane újra és még mindig formában!

Egy lélegzetelállító katasztrófa, amiből remek alkotás készült

Naomi Watts és Ewan Mcgregor alakítja azt a nőt és férfit a vásznon, akikkel valóban megtörtént...

Jamie Foxx és Christop Waltz feldúlja a múlt megszokott hétköznapjait!

Rabszolgaság, szerelem és fejvadászat egy filmben, sok sztárral!